Veremundo Méndez Coarasa
(Hecho, Huesca, 1897 . 1968)
Maestro, escritor y poeta
en aragonés cheso.
Entre sus obras, ‘A Echo’,
‘Oza’ , ‘Las fiestas d’antis más’, ‘Ya ve iplegando setiembre’ y ‘La agonía de
las campanas.
La siembra
Acabadas las trufas y
sopas,
adobadas con sebo y
desfeitas,
remulladas con bel trago vino,
cristianau, si ne has, u
agua fresca
y alcaso azamallo,
ha la chen preparada pa
siembra.
Atrapacian y chuñen y
cargan,
cada cual, las bestias.
Con alforcha pa todo lo
día,
con lo trigo apañau en
talecas,
con l’apero colgau de lo
chugo
y rastrando lo duecho por
tierra,
marchan ta la bal,
otros ta laderas
de tierra ‘slavada
y con todos ta güebra,
que, movida y también
travesada
y terciada, de güeña
manera,
la dixeron así
atrapaciada,
ya ‘n la primavera,
después que cremeron,
formigués a usenas,
abrasando, tamién, en los
mismos
a las plantas rancadas de
tierra,
qu’emponzoñan y matan los
campos
y lis chupan lo chueco que
queda.
¡Ah diaples de cardos,
grumacas, xarceras,
cenullos, ordigas,
cerrudas, gardenchas,
yerbagüena burro,
lastón y broxera,
sabuqueros baxos,
arto cutio, plantaina,
sarguera,
solimán, anipetas y toxas
y la betiquera
los azotacristos
y las garrucheras,
las matas de buxos
y d’allagas, que punchan
las perras
y te meten las zarpas
crismadas,
que da rabia y pena,
porque veyes que trigo
n’on pillas
y las plantas dañinas
emplenan
los campos, las marguíns,
que parez que triballas pa
ellas!
Te metes frioso
y a ñpoder ¡cremarías las
peñas!…
Plegaus ta lo campo,
escargan las bestias,
preparan l’apero,
lo dental, en lo güembre,
t’apretan;
apañan la ‘spata,
pa que dentre lo güembre.n
la tierra,
lo que siga justo
u las bestias puedan.
Empecipian itándote
sulcos,
que se claman puercas,
y siñalan los campos
asinas,
pa guiar la siembra.
Lo que ita lo trigo a
zarpaus,
ha pillau por la margin
más dreita;
ve seguindo qui lleva la
chunta
y en la zarpa ramals y
codeta,
apretando’nta baxo, que
dentre,
lo gúembre’n la tierra.
En ella se clava
y la deixa abierta,
cuando fa lo sulco
y lo trigo ’ntierra.
Ya’n ye lo primero
y pa dar la güelta,
¡Tom’arriba!, dice,
devantando l’apero de
tierra,
fendo darlin, la mey’ a la
chunta,
pa tornar por la misma
‘ndrecera.
En que clava’n la tierra
lo güembre,
que gobiernan lo duecho y
codeta,
contra lo primero,
lo segundo queda,
un sulco a la ida
y l’otro a la güelta.
¡Toma baxo!, dice,
lo mozo que siembra,
afloxa pa darla
pero luego apreta
y a slcos a sulcos,
se’n fan una puerca.
Adezaga d’aquella, la otra
y dimpués de las dos la
tercera;
d’ixa quisa te siembran lo
campo,
u sino las fanegas que
puedan,
si lo tajo ye mas d’una
chunta,
menester ye otro día de
siembra,
Allá meyo día,
han para upa chintar lo
que vienga
en l’alforcha, con pan y
con vino
y con la berienda.
Comen lo que siga;
muito no lis cuesta,
no bi-ha qui piense
en itar la siesta;
no ye tiempo ni branca
aparente
y que, a más, si te itas,
te chelas
y pillas destemple, u güen
mal de muelas,
u bel resfriau
apercazau l’ebas
y por ixo, en todo el día.
No bi-ha qui lo tiempo te
pierda,
porque ye mui sagrau lo
triballo.
¡Ye lo pan que demandas ta
tierra!...
No ye cosa que siga
chocante,
pero sí, muita miga. Ixo
lleva.
Tonada de trilla,
tonada de siega,
tonada de ronda,
pa bailar, la fiesta,
pero o trovarás en la jota,
tona da de siembra…
No verez a dinguno
sembrando
que cante’n faena.
El triballo qu’empleas lo
cuerpo
y qu’empleas, también, la
sesera.
Que si paxaricos,
que si mla tierra,
que si lo negrillo,
que si l’arbilluela,
pos miro lo muervo,
a cascabellera,
la perra viraca,
ratillas, toperas;
a ormino, cheladas,
si quieres s’aniebla,
dimpués las tronadas,
mas antis, que pleva
y si plegan calós mui de
pronto,
no te grana ni branca ni
meya;
si l’aire lo tumba,
tamién la fa güeña.
Y sabiendo todo ixo que
sabes,
sin d’embargo siembras;
y siembras callando,
como aquel qui reza,
que lo fer que la tierra dé frutos,
ye cosa mui seria.
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